Hodie est

diumenge, 18 de novembre del 2012

Els esternuts a l'antiga Grècia: tot un auguri

Avete!

Fa poc va ser dimarts 13, i això em va inspirar perquè la meva primera entrada en aquest bloc tractés sobre algun tema relacionat amb les supersticions i els seus orígens provinents del món grecoromà. De totes les que hi ha, la que més m'ha cridat l'atenció ha estat quin és l'origen del fet de d'exclamar “salut!” quan algú esternuda.

I és que per als grecs l'esternut era tot un auguri i, depenent de quin moment del dia o en quina direcció es fes, podia comportar bona sort o tot el contrari. Per a ells esternudar per la tarda era bo, mentre que fer-ho quan t'aixecaves del llit o estaves a la taula podia ser dolent i comportar mala sort. També creien que el fet que un nounat esternudés en acabar de néixer comportava que aquest tindria bona sort en tot el que fes durant la seva vida.

El sentit en el qual s'esternudés també influïa, ja que si l'esternut era cap a l'esquerra era un signe de mal auguri i en canvi era bo si es feia cap a la dreta.

Actualment, i com he mencionat al principi de l'entrada, quan algú esternuda el costum és exclamar “Salut!”. Els grecs, en canvi, exclamaven “Viviu!” (ζωήτε) o “Que Zeus et conservi!”. Per la seva part, els romans utilitzaven l'expressió “Salve!”.

Com a dada curiosa, es diu que durant l'epidèmia de pesta que va afectar Roma l'any 591 la majoria dels afectats morien esternudant. Per això ve d'aquí dir també “Que Déu et beneeixi”, que en anglès és el “Bless you” i en català la manera simplificada “Jesús!”.

I vosaltres, què dieu quan algú esternuda? 


Valete!
Marina Borràs 
1r BTX A

5 comentaris:

L'ombra d'un somni ha dit...

Marina, et felicito per l'estrena en el bloc.
Has fet una entrada breu però molt interessant i concisa.
Ara, a veure qui ens diu com es deia "Que Zeus et conservi" en grec, o què vol dir el "Salve" llatí.

I en grec modern diuen: γείτσες!

Καλή δουλειά!


Adriana. ha dit...

Jo dic Jesús.
No imaginava que tenien un tipus de superstició així.
Bona aportació! :)
PS: El salve potser té a veure amb les oracions religioses originàries del llatí.

Ari ha dit...

Ja veig que els de 1r comencen a estrenar-se amb el bloc. Vienen pisando fuerte!! Sobre l'entrada crec que diré el mateix que la jefa, interessant i concisa. Jo crec que sempre que tinc un esternut no em decanto per cap costat, així que per la gent que ho fa de manera neutral i no ho fa cap a un costat en concret, que ens depara la vida?!!! Bona entrada!

Sandra ha dit...

L'esternut una paraula tan simple, i la de coses que es poden explicar!
Has fet una entrada curiosa i interessant, no sabia res de que si esternudaves cap a una banda o cap un altre et portava bona sort o no, ara quan esternudi m'hi fixaré:)
Jo quan algú esternuda sempre dic Jesús.
Bona entrada Marina!!!

fraaan7 ha dit...

Que vol dir si fas molts esternuts seguits, jo quan començo no puc parar! "Salve!" és una fórmula llatina de salut:
¡salve,visitants del blog!
i "Que Zeus et conservi!" potser:
Ο Δίας θα κρατήσει!