Avete!
El passat mes de febrer vaig poder anar a veure a Granollers l'Exposició "El sexe a Roma", organitzat pel museu de Badalona, i després de veure el que hi havia em va venir al cap de fer aquesta entrada.
En el món grecoromà, l’àmbit sexual estava ben present i les
històries mitològiques clàssiques, igual que les humanes, estaven
repletes d’aventures amoroses, estratègies de seducció, passions,
transgressions, enganys i desenganys en un moment en què la societat donava molta importància al matrimoni i a la pràctica
sexual, cosa que es veu en la gran quantitat de
textos trobats en escrits d’autors com Catul, Ovidi,
Juvenal, Marcial, Valeri Màxim o Aule Gel·li i de filòsofs com Lucreci o Sèneca.
Jo , però, em centraré en la part que fa referència als déus.
Jo , però, em centraré en la part que fa referència als déus.
En la mitologia clàssica, moltes de les divinitats venerades representaven una personalitat
hedonista, lligada a la pràctica sexual i a la infidelitat matrimonial. vegem-ne algunes:
JÚPITER
Leda i el cigne. Herculà |
VENUS
A més, els romans també van identificar la
deessa amb la passió i el plaer. De fet, la paraula venus volia dir originàriament bellesa, gràcia, desig i atractiu
sexual, però després van començar a aparèixer paraules noves com fructus Veneris (“fruit de Venus”,
orgasme), gaudia Veneris (“plaers de
Venus”, orgasme) o Hortus Veneris
(“Jardí de Venus”, parts sexuals femenines).
CUPIDO
De la relació de Venus amb Mart va nèixer Cupido, déu
del desig i de l’amor. Es sol representar amb un arc i un carcaix amb fletxes
que provoquen o fan fugir l’enamorament; com diu Ovidi, el que el fa néixer [l’amor] és d’or i relluu en la punta aguda; el que
el fa fugir és esmussat i té plom sota la canya.
Hermafrodit. Herculà. Museu Arquelògic, Nàpols |
HERMAFRODIT
En un principi era una figura masculina, però
després va ser fixat com a ésser androgin, amb el cap, el cos i el pit d’una
dona, i els òrgans sexuals d’un home. Aquesta barreja estranya es va produir
després que aquest fos fusionat amb la nimfa Sàlmacis, quan aquesta insistí a
seduir-lo.
PRÍAP
Príap. Casa dels Vetti, Pompeia |
Els romans tenien la costum de col·locar una
petita figura de Príap erecte amb el cos cobert de fruites i una falç a la mà
suportat per una herma (pilar rectangular) pintada de vermell (d’aquí que també
se l'anomenés ruber o rubicundus) amb la funció d’assegurar
una collita abundant.
Un altre ús de la representació d’aquesta
divinitat era la d’amulets que representaven fertilitat i que servien per
allunyar els mals esperits o per protegir del mal d’ull.
BACUS
El tiomf de Bacus. Casa de M. L. Frontone, Pompeia |
En el seu honor es celebraven processons i
orgies, anomenades bacanals (Bacchanalia), i en el seu seguici i
havia divinitats amb ereccions perpètues, identificades amb la potència
generadora, com Príap, Pan, sàtirs i o silens (sàtirs vells, grassos i
estranys), que acompanyaven les bacants o mènades (dones dedicades al culte
orgiàstic de Bacus). Aquests es lliuraven frenèticament, de manera irracional,
a la música, a la dansa i al vi.
I aquestes són les principals divinitats relacionades amb la vida sexual dels antics grecs i romans. Què us semblen? Molts déus per assegurar una vida ben plena, oi?
Valete!
I aquestes són les principals divinitats relacionades amb la vida sexual dels antics grecs i romans. Què us semblen? Molts déus per assegurar una vida ben plena, oi?
Valete!
1 comentari:
GRÀCIES! m'havia oblidat per complet de l'exposició i pensava que no podria saber el rol!
Bona entrada boss!
Publica un comentari a l'entrada