Hodie est

divendres, 18 de gener del 2013

Baetulo

Avete! 

El passat 18 de desembre els alumnes de llatí de primer i segon de batxillerat vam anar a visitar el museu romà de Badalona on vam veure les termes, decumanus, alguns carrers de la ciutat i la domus dels dofins. 

Mosaic del tepidarium
La visita es va iniciar a les termes de la ciutat, que eren uns dels centres més importants de les ciutats romanes; eren grans edificis construïts per a la higiene dels ciutadans i per fer esport, però, en realitat, eren un centre de vida social, un lloc de reunió i tertúlia. A les termes vam poder veure la palestra, el tepidarium (sala de pas amb una temperatura tèbia), el frigidarium (sala per bany fred) i el caldarium (sala per al bany calent). Hi havia també una sala per a massatges anomenada unctorium i una habitació més petita amb altres temperatures per fer suar el cos que rebia el nom de laconicum

També vam poder observar restes d’edificis d’habitatges amb botigues a la planta baixa, seguint la direcció d’un carrer menor, del qual s’ha conservat la claveguera. 

Botiga
Després, el traçat de l’ampli decumanus que passava pel costat d’un gran edifici comercial fins a arribar a l’encreuament amb el cardo, punt que indicava la proximitat del fòrum, que era una plaça rectangular, oberta envoltada d'un pòrtic amb columnes. Es veuen també restes d’altres edificacions d’època romana tardana, com una estança, un mausoleu o un dipòsit d’aigua.


Finalment vam anar a visitar la domus dels dofins, anomenada així perquè es conserva un mosaic adornat amb dofins. Es podien veure molt bé que era una casa unifamiliar de les que solien ser propietat d'una família i que constava d'un pis, o dos com a màxim. Tenia la planta rectangular i estava aïllada de l'exterior per parets uniformes, amb poques finestres. La claror entrava pel centre, a través de l'atri, o pel peristil.

Vam veure molt bé l'espai de l'atri, així com el tablinium, un cubiculum i el triclinium d'estiu, ja que el museu havia col·locat reproduccions del mobiliari que es podia trobar en aquelles habitacions. Una manera molt bona d'apropar-nos a una domus romana.

Va ser una excursió molt interessant i ens va agradar molt descobrir que la propera Badalona era l'antiga ciutat romana de Baetulo.

I a vosaltres, què us va semblar l'excursió al museu? Quin aspecte de la ciutat us va semblar més interessant?

Valete!
Sara García Martínez
1 BTX B

3 comentaris:

L'ombra d'un somni ha dit...

Sara, ets una joia. És el teu aniversari i ens regales tu una entrada!

Trobo a faltar una manera més personal d'explicar-ho i menys acadèmica, però celebro que t'agradés la sortida.

Χρόνια πολλά!

Ari ha dit...

Personalment jo també vaig disfrutar molt amb aquesta excursió. Cada aspecte de la ciutat era diferent, els vaig trobar tots molt interessants. Potser quan ens vam endinsar dins del museu, em vaig interessar més per la part de les termes però, en general, l'excursió va valer realment la pena!

Bona feina!

Adriana. ha dit...

Jo sempre em decanto cap a les termes. Sempre m'han semblat interessants... El que més m'agraden són les diferents sales.
Fins i tot vaig llegir un llibre actual on les parts és deien com les sales però era de manera simbòlica.

A més a més sempre m'ha fet gracia que més que qualsevol altre cosa era un lloc de reunió.

Bona feina!!