Hodie est

diumenge, 1 de desembre del 2013

La ciutat romana d'Empúries

Avete!

M'agradaria explicar-vos la experiencia que vaig tenir quan vaig viatjar a la ciutat romana d'Empúries.

Quan vaig arribar allà, informant-me i amb ajuda dels guies, el primer que vaig saber va ser que hi havia una ciutat grega i una de romana. 

La ciutat grega tenia dues parts: la Paleàpolis i la Neàpolis. La Paleàpolis era a l'antic illot on els grecs havien fundat el seu primer establiment i la Neàpolis és la part de la ciutat on ara trobem restes. 
Potser el que més impressiona és al sud-oest el santuari, on es va trobar una estàtua del déu de la medicina, Asclepi.
Pel que fa a la ciutat romana, quan vaig ser-hi vaig veure que era una ciutat que s'assemblava a les altres colònies romanes: està envoltada per una muralla i estava travessada pel cardo maximus i el decumanus maximus. 

El cardo maximus s'uneix amb el decumanus en el fòrum, una plaça tota envoltada de porxos, considerada el centre de la vida política i comercial de la ciutat.
La muralla estava conservada sobre tot a la banda sud i estava feta de formigó i pedra.

El fòrum, que com bé sabeu era el centre de la ciutat, s'articula en dues parts dividides pel decumanus. La banda meridional estava limitada per les tabernae i el cantó septrentrional estava presidit pel temple del qual gairebé només es veu el podium i que devia estar dedicat a la Tríada Capitolina (Júpiter, Juno i Minerva). El fòrum quedava tancat per un pòrtic de doble nau en forma de U amb criptopòrtic (corredor semisubterrani). Les dues parts tenien funcions diferents: la meridional servia per a les activitats comercials i polítiques i la septentrional per a les religioses.

A la part nord del fòrum es troben un mercat i les termes públiques.

Les cases que s'han pogut trobar són de planta baixa, amb dues o tres habitacions i estan construïdes amb parets sobre un fonament de pedra.

Hi ha cases més riques que tenen mosaics al terra de les cambres principals i algunes cases, com la del costat del fòrum, disposava de peristil. També podem trobar una sèrie de domus sobre el cardo més oriental de la ciutat.

I això és el que vaig poder trobar a les restes d'aquesta meravellosa ciutat. 

Que us ha semblat l'estructura i les diferents parts que hi havia en aquesta ciutat?

Us agradaria visitar-la per poder fer-vos una idea de com era?

Jo de ben segur que hi tornaré!
Valete!

2 comentaris:

Ari ha dit...

Mira que hi he anat diversos cops a Empúries, però no em canso de tornar-hi mai! És un lloc per gaudir tant del paisatge com de les restes arqueològiques gregues i romanes.

Jo de ben segur que també hi tornaré, sens dubte! Bona entrada Sara!

Isabel Segura ha dit...

Molt temps sense visitar aquest magnífic bloc del que encara formo part.
En entrar i veure això ha sigut molt maco. Molts records.

Gran ciutat Emporion.

De segur que hi tornarem, i qui sap si hi tornarem junts.

Bona entrada!