Hodie est

dimarts, 10 de maig del 2011

Antropònims clàssics

Avui al timó Electra.
Sou conscients que la majoria dels nostres noms vénen del llatí? No? Doncs jo avui us explicaré el seu significat i d’on deriven.

Començarem per la capitana d’aquest vaixell:

Laura ve del llatí laurus (llorer) i significa victoriosa, coronada. A l’Antiga Grècia les persones honorables se les coronava amb una corona de llorer.

Continuem amb els meus companys de 1r i de 2n de batxillerat que tenen noms grecs i/o llatins:
- Andrea (del grec” ἀνήρ, ἀνδρός”) que significa la valenta i baronívola.
- Nerea prové del grec: “Νηρεύς”, que significa la que neda, la que mana al mar. La nimfa grega dels mars s’anomenava Nerea.
- Cristina ve del grec "Χριστός” i significa la ungida. Algunes variants són: Cristiana, Crista, Cristal.
- Mónica ve del grec μóνος, la que li agrada estar sola, solitària, única...
- Zoé ve del grec “Ζωή” i significa la plena de vida.
- Paz ve del llatí, sinònim de la grega Irene. Significa la serena, la calmada.
- Marina, del llatí, vol dir la que adora el mar.
- Patricia del llatí patricius (persona de la noblesa), significa digna dels seus pares.
- Sandra, del grec “Αλέξανδρος”és un apòcope d’Alejandra, que significa la protectora d’homes.
- Sergio (del llatí “Sergius”), que significa el protector, el guardià.

ALTRES NOMS D’ORIGEN GREC
- Sofia, del grec “Σοφία”: saviesa
- Alícia: ᾿Αληθεία significa veritat.
- Àgata: ᾿Αγαθός, vol dir bona.
- Irene: del gres Εἰρήνη, pau.
- Ariadna del grec ᾿Αριάδνη i té com a significat la més pura.
- Eulàlia, Laia: de εὔ λαλώ, parlar bé, la ben parlada.
- Anaïs: és una variant d’Agnès, que ve del grec ἀγνός, ή, όν, i significa casta, pura, santa.


ALTRES NOMS D’ORIGEN ROMÀ
- Beatriz, del llatí Beatrix que significa benaventurada.
- Silvia, del llatí: dona dels boscos, natural dels boscos.
- Adrià, ve del llatí Adrianus i vol dir aquell que ve del mar.
- Paula és un nom femení d’origen llatí, que significa petita, i és el femení de Pau, de paulus, a, um.
- Marc, del llatí, variant de Mart, el déu de la guerra; així com Martí, Martina, Marçal i Marcel.
- Júlia, el nom de la gens a la qual pertanyia Juli Cèsar.

Després d’una llista d’alguns noms grecs i llatins, us posaré els noms de la resta d'alumnes de 1r i 2n, encara que no són d'origen clàssic:
- Lorena (del francés “ Lorraine”) és una variant de Laura i significa la honorada. Lorena era la natural de Lorena, ciutat de França.
- Kevin ve de l’Irlandès i significa naixement gentil, bell.
- Eric deriva de l’antic nòrdic: Eiríkr. És una forma reduïda de Erico, que significa l’homenatjat per tothom.
- Danna prové del hebreu i significa la jutge, la que sap jutjar.
- Arantxa ve del basc: “Aránzazu”. I significa protecció de la Verge Maria.
- Débora era el nom de la profetessa hebrea i significa abella.
- Anna, de l’hebreu, vol dir que conté la gracia de Déu.
- Nadia provinent del àrab, la que va rebre la crida de Déu.

- Anabel: combinació d’Ana i Isabel: Ana, gràcia de Déu + Isabel, de l’hebreu, jurament de Déu.
- Aarón de l’hebreu אַהֲרֹן i vol dir l’alt, l’elevat i el muntanyós, fou el germà de Moisés.
- Didier: forma francesa de Desideri i del llatí Desiderium, el desitjat.
- Raquel, רחל ovella, en hebreu.
- Judith, l’admirada, en hebreu.
- Noemí, vol dir delícia, dolçor, en hebreu.


I aquí acaba la meva entrada, encara que sóc conscient que hi ha molts noms més d'origen clàssic.
A veure qui s'anima a dir-ne algun més!!!

Espero que tothom sàpiga ara quin és el significat del seu nom i que us hagi agradat. Moltes gràcies per la vostra atenció.

Petons,
Electra!

PS: Per saber el significat d’altres noms d’origen mitològic us recomano una visita pel DICCIONARIC ETIMOLÒGIC DE LA MITOLOGIA GREGA

14 comentaris:

Laura ha dit...

Molt interessant això de l'origen del noms, i a més, una entrada que pot arribar a ser molt i molt extensa si tots feu la vostra aportació i afegiu un altre nom d'origen clàssic a la llista.
Animeu-vos i treballem l'etimologia.

Bona feina!

῞Ηκτωρ ha dit...

Ei Electra és molt interessant! El significat del meu nom ja el sabia però hi ha hagut molts que els he aprés amb l'entrada! :)

Quan vaig fer el meu TdR vaig fer servir molt el diccionari etimològic i vaig aprendre molta etimologia dels noms, per exemple Europa significa "d'ulls amples" o Hel·lena "la que brilla com una torxa"

Molt bona feina :D

Calíope ha dit...

hola paz! doncs era veritat que tots hi sortiem a l'entrada!

Tot i que hi ha una cosa que no cuadra. Fa temps em van regalar una cartulina amb el significat del meu nom, i deia que venia del grec "NAREO" i que el significat era "correr". Nose, potser tens tu rao i significa "la que neda". xd Sigui com sigui, l'entrada esta molt be!

PETONS!

Cristina Garcia ha dit...

Molt interesant aquesta entrada, i molt bona, perque no sabia d'on provenien la majoria dels noms!

ἐράτω ha dit...

Crack! és el primer cop que em diuen d'on és el meu nom tan atòpic, so good darling, m'ha sorprès molt, és molt nova.. molt.. fresca!

Felicitats Electra (que per cert, m'encanta aquest personatge)

ἐράτω ha dit...

PD: L'enigme visual és el jardí d'Horta, oi? El rapte d'Europa!

Ἧρη* ha dit...

Primer de tot, felicitats per la "currada" de buscar un per un els noms de tots, que això ja és una matada de treball.

I, d'altra banda, em sembla súper interessant aquest tema dels orígens dels noms. Perquè sempre he pensat que ja que el nom és una cosa que et definirà al llarg de la teva vida, sería bò saber d'on bé i que tingui un motiu.

Bé, em quedo amb "la desitjada" (sempre m'havien dit que Judith venia de "judía" [mongeta] en hebreu xd)

Vale*

Nausica ha dit...

Molt bé Electra, és una entrada molt interessant i cadascú pot observa d'on prove el seu nom. Encara que el meu et va costar de trobar-ho eh.M'ha agradat molt!

Petons :)

Ζωή ha dit...

I jo que pensava que nomès venia el meu nom del grec.. :( jaja! molta currada, felicitats!

Nyx ha dit...
L'autor ha eliminat aquest comentari.
Nyx ha dit...

Jo no sabia d'on venia el meu nom...però mira ara ja ho se, avui he après una cosa nova!
M'agrada aquesta entrada perquè sortim tots els del món de les clàssiques.
Bona feia Electra (Queso para los amigos! jejeje)

Σαπφώ ha dit...

Molt bé noia!
Però Danna no només ve de l'hebreu, sino també ve del grec (Danae) i del celta (Dana, Daanna o simplement Danna).
La procedència del grec o del celta el significat no varia, significa "la que engendra".
Crec jo que m'agrada més el significat hebreu.

Bona entrada! :)

Anabel:. ha dit...

Quin treball! Molt bona entrada!
És interessant aquest món dels noms eh! Penso com la Judith, crec que és important pensar en el significat abans de triar-ne un.
Amb el meu nom sempre hi ha confusions, uns diuen que prové d'Isabel i altres de Belén. I en molts llibres de noms ni tan sols surt!
Molt currat felicitats!

Gal·la ha dit...

Jo ja sabía d'on venia el meu nom, però ha estat interessant coneixer l'origen de molts altres.
Ah, per cert, una entrada molt bonica.

Petons;)