Hodie est

diumenge, 11 de desembre del 2011

Pòstum o posthumous

Avete!
Com sabeu darrerament tinc un interès filològic per l'anglès, i en el llarg procés d'aprenentatge de vocabulari de tant en tant em trobo alguna curiositat com la que vam comentar l'altre dia quan ens va sortir l'adjectiu imus, que ens va portar a summus, i de summum vam arribar al llogo de la productora americana SUMMIT entertainment.


Doncs, bé, fent a casa un camí semblant, vaig trobar l'adjectiu POSTHUMOUS, és a dir, el català pòstum, que vol dir aparegut després de la mort (habitualment referit a la del pare o l'autor). 
Em va sorprendre la h intercalada, i em va fer pensar en post humum. L'humus, com sabeu, és la part orgànica del sòl, i el mot prové del llatí humus, i (terra, sòl). D'aquí tenim mots com inhumar o exhumar, enterrar i desenterrar respectivament.

Però, és clar, vaig pensar que ni castellà ni en català no hi havia aquella h intercalada, fet que feia pensar que, o bé, s'havia simplificat l'escriptura o que en llatí no hi havia existit, mai. Així doncs, vaig consultar el diccionari llatí i efectivament en llatí no hi havia cap h.


Finalment el meu viatge etimològic em va dur al diccionari etimològic anglès que teniu enllaçat al bloc, Online Etymology DictionaryI voilà, l'etimologia ens parla d'un origen en l'adjectiu llatí postumus, a, um, però ens explica la grafia de la paraula a partir d'una confusió en el llatí tardà va fer que s'escrivís posthumous, tot pensant que tenia a veure amb post i humare.


Si és que quan diem que l'anglès és molt difícil d'escriure, ja tenim part de raó, ja.

Gaudete!

2 comentaris:

Nausica ha dit...

Aquests anglesos que fiquen les h per tot arreu i després a veure com les pronuncies. Però com bé has dit capitana és una llengua molt difícil d'escriure i de parlar-la però per a mi és una llengua molt important i agradable d'estudiar.

Electra ha dit...

Com sempre, hem deixes impresionada amb la teva capacitat per comparar i relacionar llengües i paraules. Com es nota que t'encanta!

L'anglès és difícil fins que s'aprèn jajaja, si l'has estudiat des de petit t'acabes acostumant. Igual passa amb la resta d'idiomes.
A mi, personalment, m'encanten totes les llengües i m'agradaria tenir una mica de coneixement de, com a mínim, les més importants i conegudes.


Electra