Hodie est

dimecres, 17 d’octubre de 2012

Eros, fill de Poros i Penia

Hola a tothom!
Avui em toca a mi fer l'entrada al bloc i he pensat fer-vos una pregunta: què sabem realment d'Eros?

Eros és la divinitat que personifica l'atracció sexual, l'amor i el sexe. I, com a déu primordial que és, hi ha moltes versions sobre el seu naixement. Hesíode diu que al principi era el caos i per l'atracció d'Eros s'ordena i es converteix en Cosmos; és a dir, segons Hesíode existeix des del principi. Altres versions el fan fill d'Afrodita i altres de Poros i Penia. Jo avui compararé el mite més freqüent del naixement d'Eros amb el que diu el llibre El Banquet de Plató sobre el naixement d'aquest.

El Mite D'Eros
Eros es representa com un nen amb ales que sempre porta un arc i fletxes i representa el déu de l’amor: quan Eros fereix algú amb les seves fletxes aquest està condemnat a enamorar-se profundament. Molts els mites el designen com el fill d'Ares i Afrodita.

Al poc de néixer el nen, Afrodita no entenia perquè el seu fill no creixia, així que va preguntar a l’oracle de Temis i aquest li va contestar que l’amor no podia créixer sense passió. Al principi Afrodita no ho entenia, però quan va néixer el seu segon fill Anteres, el déu de la passió, ho va entendre tot, ja que quan els seus fills estaven junts Eros creixia i es convertia en un noi jove, però quan es separaven Eros tornava a la seva forma anterior. Un dels mites més bonics relacionats amb Eros és el dels amors d'Eros i Psique.

Encara que el propòsit d'Eros era provocar amor en els altres, ell mateix no va poder evitar enamorar-se de Psique. Era tal la seva bellesa que la van comparar amb Afrodita, cosa que a la deessa no li va agradar. Eros, doncs, es va enamorar de Psique i la va portar a un palau on l’atenien moltes criades; per la nit arribava Eros d'amagat, i ella era molt feliç amb aquest amor clandestí. 
Eros, però, li va posar una condició: ella no podia mirar-li el rostre, perquè si ho feia, no podrien estar junts.
Ara bé, un dia que Psique enyorava la seva família, va tornar a casa, on va trobar les seves germanes que envejaven la seva felicitat. Li van dir que el seu amor era un monstre, que per aquest motiu no volia que el mirés, i ella, aquella nit, no se'n va saber resistir i va mirar el rostre d'Eros.

El déu, molt trist, va haver de complir la seva promesa i va haver de marxar.

Finalment Eros encara enamorat de Psique va demanar a Zeus el seu permís per casar-se amb ella i Zeus ho va consentir, per tant es van casar i Zeus va obligar a Afrodita a perdonar a Psique i ella va aconseguir la immortalitat.

Eros segons el llibre El Banquet

Segons el llibre de Plató El Banquet, quan va néixer la deessa Afrodita els déus van preparar un magnífic banquet en el seu honor. Entre els convidats es trobava Poros, fill de Metis, que representa l’abundància. Com era d’esperar, en ser una ocasió festiva Poros es va embriagar a causa del nèctar i va sortir al jardí de Zeus i es va adormir. Al banquet també va assistir Penia que representava la pobresa. Llavors Penia, a causa la seva falta de recursos, va acostar-se a Poros i s'hi va unir. De la unió va engendrar Eros.
Per aquesta raó Eros és l’acompanyant d'Afrodita, ja que ha estat engendrat el dia del seu aniversari. També perquè com que és amant de la bellesa, contempla Afrodita, que és la més bella.
D'altra banda, Eros al ser fill de Poros i Penia, sempre és pobre, lluny de ser bell i delicat, és més aviat dur i sec; sense casa, dorm a terra i a la intempèrie; no té sabates. Així, sempre va de costat de la indigència per tenir la naturalesa de la seva mare, però també com que té la naturalesa del seu pare sempre està al costat de la bellesa i la bondat; és valent i actiu, molt hàbil en la caça i molt savi. Eros no és ni ric ni pobre i està amig camí de la saviesa i la ignorància. No és ni mortal ni immortal, sinó que algunes vegades mor però a causa de la naturalesa del seu pare torna a viure.
Aquestes són les diferències entre el mite d’Eros i el que va escriure Plató que deia Sòcrates, un dels grans pensador de la història.

I ja parlant de pervivència, com a obra més actual m’agradaria aconsellar-vos els llibres d’una escriptora anglesa que es diu Sherrilyn Kenyon, que escriu històries on apareixen molts personatges mitològics, entre ells Eros, i explica fets de la història antiga tant romana com grega des d’un altre punt de vista molt interessant.

Cristina Garcia
2n BTX

4 comentaris:

Ari ha dit...

Molt interessant aquesta entrada. També he de dir que no en tenia ni idea de cap dels dos mites! I la veritat que per mi es un descubriment força interessant haver conegut les dues històries, però crec que hem quedo amb la primera! Bona feina.

Adriana. ha dit...

Jo també trobo molt interessant l'entrada, però sobretot m'encanta l'escultura: és sublime.

Bona feina Cristina!

Ζήνων ha dit...

És curiós com creixia i es feia petit en presència o no del seu germà, molt semblant metafòricament a la realitat. Bona entrada :)

nuria ha dit...

No havia escoltat a parlar mai de ningun dels dos mites, però m'han semblat molt interessants, sobretot el primer, ja que m'ha agradat molt la història d'amor entre Eros i Psique.
Bona entrada!